Ons bedrijf
Wij zijn Pieter en Vivian Cornelissen en wonen samen onze
kinderen Jordy, Mirly en Wesley aan de Teeuwenhofweg in Leunen. Het
bedrijf Cornelissen Varkens is hier ook gehuisvest.
Historie
De historie van het bedrijf gaat terug naar 1926, toen Pieter's opa
begon met een gemengd bedrijf met kippen, varkens, koeien en
akkerbouw. De ouders van Pieter hebben het bedrijf
op deze locatie in 1965 overgenomen. Toen Pieter zelf in 1985
zijn intrede deed, kende het bedrijf nog
melkkoeien, zeugen en wat akkerbouw. In 1997 werd besloten om te
specialiseren in de varkenshouderij. Het huidige bedrijf biedt
plaats aan ca. 525 zeugen en 11500 vleesvarkens.
In het weekblad Boerderij van 20 augustus 2013 (nummer 47) is
een
artikel
gepubliceerd in de rubriek “Grondleggers” over Pieter's
vader: Een leuk verhaal over de agrarische ontwikkeling die hij
heeft meegemaakt.
De ontwikkeling van het bedrijf
Toen Pieter in 1985 een maatschap sloot met zijn ouders, bestond het
bedrijf uit 55 melkkoeien, 170 zeugen en wat akkerbouw. In 1994 werd
vanwege verwachte marktontwikkelingen
het bedrijf
van de buurman
met vleesvarkens en akkerbouw overgenomen. Op deze manier werden
ontwikkelingsmogelijkheden gecreëerd om er een gesloten bedrijf van
te maken, wat gunstig is om de marge te verbeteren. In 1996 is dit
dan ook gerealiseerd door een nieuwe vleesvarkensstal te bouwen, die
groenlabel waardig is. (Dit is een milieukeurmerk).
In 1997 werd besloten om te specialiseren, omdat focus op één
diertak in onze ogen noodzakelijk was. De keuze werd gemaakt voor de
varkenshouderij, omdat hier meer rendement te behalen viel. De
melkkoeien en het melkquotum werden daarom verkocht. Daarnaast
maakten we de strategische keuze om de eigen grond niet meer zelf te
bewerken. Over de grond werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten
met een vollegrondsteler. Door deze samenwerking is een win-win
situatie gecreëerd als het gaat om het sluiten van de
mineralenkringloop.
In 1999 werd de uitbreiding van de zeugenstapel gecombineerd met de
bouw van een nieuwe zeugenstal. Hierbij werden twee belangrijke
strategische keuzes gemaakt, namelijk
groepshuisvesting en huisvesting op stro. Met
groepshuisvestiging werd ver vooruitgelopen op de regelgeving (in
2013 verplicht). De keuze voor stro is gemaakt, omdat we vonden
dat “als we dit de maatschappij laten zien, hoeven we niks meer uit
te leggen”.
In 2000 heeft Pieter het bedrijf overgenomen van zijn ouders. De tijd was
er rijp voor en zijn vader wilde zich graag terugtrekken. Pieter: "Het was
voor mij tevens een uitdaging".
In 2002 maakten we het bedrijf wederom gesloten (uitbreiding
vleesvarkens). In 2006 waren we in staat het bedrijf op te schalen
voor zowel zeugen als vleesvarkens. Deze uitbreiding gaf ons
duidelijk schaalvoordeel qua inkoop en verkoop.
Om de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf te waarborgen is in
2009 het naburige champignonbedrijf aangekocht. De champignoncellen
zijn omgebouwd voor verhuur, waardoor deze locatie rendabel werd
gemaakt. Een jaar later werd gestart de bouw van een nieuwe, moderne
biggen- en vleesvarkensstal, waarna in 2012 het tweede gedeelte en
in 2014 het laatste gedeelte van
deze stal volgde.
Ons bedrijf is gezinsplusbedrijf, dat bestaat uit een moderne
varkenshouderij met groepshuisvesting op stro. Momenteel bestaat het
bedrijf uit 525 zeugen en 11500 vleesvarkens. Ik fok met de TOPIGS-20
en TN-70 zeug. Het zijn rustige zeugen, wat in de groep wel wenselijk is. Ze
hebben goede moeder-eigenschappen en geven nakomelingen die
behoorlijk wat weerstand hebben. De vleesbiggen kunnen heel goed
presteren.
We produceren met respect voor mens, dier en milieu. Het bedrijf is
emissiearm (ammoniak,
fijnstof en geur) door toepassing van luchtwassers. Ook wordt
gebruik gemaakt van warmtewinning uit mest en lucht.
Personeel
Ook na de overname van het bedrijf in 2000, zijn Pieter's ouders nog
vele jaren blijven
meehelpen. Op dit moment zorgt vader nog voor allerlei kleine
klusjes en dat de tuin er netjes bij ligt. Op kantoor zorgt Vivian
voor de
administratieve werkzaamheden.
Onze eerste medewerker heeft hier in 1999 geleden zijn intrede
gemaakt. Hij is als stagiair begonnen en is vervolgens 2 dagen per
week komen werken. Intussen heeft hij thuis zijn eigen bedrijf zover
ontwikkeld, dat hij nu thuis aan de slag gaat. De huidige medewerker
is ook al sinds 2005 hier. Hij is ook als stagiair begonnen en na
zijn stage hier gebleven. Na enkele jaren parttime, is hij nu
fulltime in dienst. Verder werkt een ZZP-er hier 2 dagen in de week
en maken we soms gebruik van inleenkrachten.
Onze medewerkers, maar ook stagiaires, worden bij het bedrijf (en
gezin) betrokken. We waarderen ze voor wat ze doen. Indien het kan,
wordt hen eigen verantwoording gegeven. Na gemaakte fouten ga ik een
gesprek met ze aan, maar dit wordt ook altijd weer positief
afgesloten. Ook vraag ik altijd naar hun gedachte bij nieuwe stappen
in de bedrijfsontwikkeling. Mijn medewerkers hebben een duidelijke
meerwaarde voor ons bedrijf, wat mij rust en ruimte geeft om door te
ondernemen.